Jakie są rodzaje innowacji?
Data publikacji 11 września 2022
Innowacja oznacza tworzenie nowych działalności gospodarczych lub usług. Takie działania powinny być nowymi kombinacjami i czynnikami, które wyróżniają się na tle innych. Wiele firm korzysta z takich rozwiązań. W tym artykule przedstawimy rodzaje innowacji.
Czym są innowacje produktowe oraz procesowe?
Innowacje produktowe opierają się na stworzeniu usługi, która będzie lepsza od pierwowzoru lub będzie oparta na zupełnie nowym rozwiązaniu. Oznacza to, że dany produkt lub usługa będzie charakteryzowała się sprawniejszymi parametrami technicznymi, nowszymi materiałami oraz zdecydowanie lepszą funkcjonalnością. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że innowacje produktowe nie obejmują zmian drugorzędnych, regularnych zmian sezonowych oraz rutynowych ulepszeń. Co więcej, innowacją produktową nie możemy nazywać przystosowania danych cech produktu do indywidualnej prośby klienta oraz zmian, które nie wpływają na funkcję, parametry i sposób użycia dobra lub usługi. Innowacja procesowa z kolei polega głównie na kupowaniu urządzeń, które są przeznaczone do automatyzacji procesów produkcyjnych. Im firma jest bardziej zautomatyzowana, tym jest uważana za bardziej prestiżową i nowoczesną. Potencjalni klienci cenią sobie przedsiębiorstwa, które charakteryzują się zaawansowaniem technicznym. Warto zwrócić uwagę na fakt, że innowacje procesowe nie obejmują zmian drugorzędnych oraz wzrostu zdolności usługowych, czy produkcyjnych podobnych do obecnie stosowanych w firmie.
Czym są innowacje organizacyjne?>
Innowacje organizacyjne polegają przede wszystkim na wdrożeniu do firmy ulepszonych lub zupełnie nowych pomysłów na zarządzanie przedsiębiorstwem. Mają one na celu zmaksymalizowanie potencjału pracowników poprzez odpowiednie i wspólne gromadzenie wiedzy wśród nich. Może się to odbywać, na przykład podczas wspólnych spotkań, czy integracji firmowych. Oczywiście takie sytuacje mogą wykraczać poza przedsiębiorstwo. Chodzi tutaj o współpracę z innymi firmami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że innowacje organizacyjne odnoszą się również do metod biznesowych, organizacji miejsca pracy oraz zewnętrznych relacji. Innowacje organizacyjne nie obejmują zmiany w praktykach firmy oraz zewnętrznych relacji, które są oparte już na stosowanych metodach oraz połączenia i nabywania innych firm.
Czym są innowacje marketingowe?
Innowacje marketingowe są związane z wyglądem produktów. Chodzi tutaj o opakowania produktów, o zmianę strategii reklamowej, czy wprowadzenie nowego rodzaju sprzedaży. Takie działania są możliwe dzięki specjalistom, którzy zajmują się, na przykład: projektowaniem opakowania, czy tworzeniem marketingu reklamowego firm. Warto mieć na uwadze, że innowacje marketingowe nie obejmują zmian, które są oparte na wcześniej już używanych w danej firmie metodach oraz strategiach. Wyklucza się również używanych już wcześniej praktyk marketingowych w celu zdobycia nowych rynków na nowych terenach. Teraz już wiesz, jakie są rodzaje innowacji marketingowych oraz czym się one charakteryzują.