Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes coaching zespołowy

Strategie i techniki skutecznego coachingu zespołowego

Data publikacji 12 stycznia 2024

Zarządzanie zespołem nie oznacza jedynie wydawania poleceń i weryfikowania efektów pracy. Nowoczesny lider nie jest już tylko strażnikiem targetu, ale kimś o większym znaczeniu – coachem, który powinien przyczynić się do efektywnego rozwoju zawodowego swoich pracowników. 

Czym jest coaching zespołowy?

Przez coaching zespołowy rozumie się proces, w którym wybrana grupa osób (np. z jednego działu, komórki czy określona na podstawie innych kryteriów) otrzymuje wsparcie od wykwalifikowanego coacha, który pomaga wspomnianym osobom w rozwoju. Coaching to inaczej budowanie interaktywnego środowiska pełnego zaufania, w którym uczestnicy realizują określone cele, np. zdobywają nowe kompetencje miękkie lub twarde, poprawiają różnorodne aspekty funkcjonowania zespołu, wprowadzają innowacje czy aplikują na wyższe stanowiska w organizacji. Zadaniem coacha jest przekazanie odpowiednich narzędzi i podtrzymanie motywacji wszystkich uczestników, tak aby osiągnęli to, co zostało założone we wcześniej ustalonym czasie. 

Coaching zespołowy w firmie – jak wygląda w praktyce?

Aby wprowadzić coaching zespołowy w firmie, niezbędne jest wcześniejsze precyzyjne określenie potrzeb danego zespołu. Rozwój należy w związku z tym traktować jak każdy inny projekt do realizacji – musi mieć swoich właścicieli (czyli odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych elementów) i być określony w czasie. Warto także, aby był mierzalny, dzięki czemu będzie można monitorować postępy. Zespół oczywiście musi uczestniczyć w tym procesie od samego początku, aby rozumiał, po co firma w ogóle sięga po coaching. 

Extended DISC®, czyli jak zacząć

Coaching zespołowy nie może obyć się bez narzędzi, które ułatwią wyznaczanie celów czy pozwolą na lepsze zrozumienie dynamiki panującej w zespole. W tym celu warto skorzystać np. z Extended DISC®, narzędzia biznesowego, które opisuje różnorodne zachowania ludzkie, style komunikacji i naturalne predyspozycje. Poza tym raport z badania zawiera cenne informacje na temat czynników motywacyjnych, stresogennych oraz reakcji na nie. Jego ogromną zaletą jest to, iż członkowie zespołu potrzebują zaledwie kilkanaście minut, aby wypełnić kwestionariusz on-line. Dzięki temu coach szybko otrzymuje raport, który stanowi bazę do dalszych działań.

Raport pozwala coachowi zespołowemu wyznaczyć kierunek rozwoju dla całej grupy. Może okazać się, iż różnice w sposobie komunikowania się są tak duże, iż uniemożliwiają efektywną współpracę. W innym wypadku przyczynkiem do coachingu mogą być nieprawidłowo określone role w zespole, co powoduje frustrację czy brak satysfakcji zawodowej. Po analizie zespołowej coach może sięgnąć po konkretne metody, takie jak warsztaty rozwojowe, których celem będzie rozwiązywanie bieżących problemów w zespole. Ponadto coach może stosować takie rozwiązania jak koło wartości, arkusze celów, mapy zasobów i celów i wiele innych. Bez względu na to, jakie metody zostaną użyte, kluczowe jest dążenie do celu oraz przekazanie zespołowi odpowiedzialności za późniejsze decyzje. 

Materiał zewnętrzny

Rodzaje etykiet samoprzylepnych

Redakcja centrumtargowe.com.pl

"CentrumTargowe" to innowacyjna redakcja internetowa, która skupia się na tematach związanych z biznesem, marketingiem, sprzedażą oraz e-commerce. Jej działalność koncentruje się na dostarczaniu czytelnikom najnowszych trendów, praktycznych porad oraz analiz z obszaru handlu, marketingu internetowego oraz prowadzenia biznesu online. Zespół redakcyjny "CentrumTargowe" to eksperci z różnych dziedzin, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby wspierać czytelników w rozwijaniu skutecznych strategii biznesowych, zwiększaniu efektywności sprzedaży oraz budowaniu silnej obecności online. Celem redakcji jest nie tylko dostarczanie wartościowych treści, ale także inspiracja i wsparcie przedsiębiorców w osiąganiu sukcesów w dynamicznym świecie biznesu.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?