Strona główna

/

Biznes

/

Tutaj jesteś

Zarządzanie strategiczne – jak uczyć go w nowoczesnym przedsiębiorstwie?

Data publikacji: 2023-07-01 Data aktualizacji: 2025-01-30
Zarządzanie strategiczne

Kreowanie strategii firmy nie jest możliwe bez doświadczonych i wykwalifikowanych managerów. Jak pozyskać ich dla firmy? Osoby te można albo zatrudnić, albo… szkolić. Warto przemyśleć zwłaszcza tę drugą kwestię, gdyż tylko w ten sposób można realnie podnieść kwalifikacje osób decyzyjnych w przedsiębiorstwie.

Zarządzanie strategiczne – czym jest?

Firma jest jak organizm, który musi się rozwijać. Zarządzanie strategiczne ma na celu zdefiniowanie kierunków tego rozwoju. Dzięki temu zasoby, siły i zdolności poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa koncentrują się na tym, co najważniejsze, czyli na jego celach.

Niestety, wiele firm „padło ofiarą” błędnych założeń strategicznych. Część z nich wynikała z przeszacowania aktualnych możliwości, a część z niedostrzeżenia zmieniających się tendencji rynkowych.

Styl zarządzania a strategia firmy

W przedsiębiorstwie strategia jest definiowania również (a może przede wszystkim?) przez styl zarządzania. Dawniej kierunki rozwoju narzucał (zwykle) autorytarny styl działania, w którym osoby znajdujące się na najwyższych szczeblach podejmowały kluczowe i często niezrozumiałe decyzje, których nikt nie mógł kwestionować. Dziś styl zarządzania uległ całkowitemu przeobrażeniu. Osoby podejmujące decyzje coraz częściej:

  • dostrzegają potrzebę komunikacji z pracownikami,

  • budują zespół, a nie kierują nim odgórnie,

  • wykazują inicjatywę, ale nie zastępują swoich podwładnych.

Style zarządzania oparte na wspólnej odpowiedzialności za projekt są efektem zmian wdrażanych na szkoleniach. Jest to jeden z powodów, dla których warto je prowadzić.

Szkolenia z zakresu zarządzania strategicznego – cele i założenia

Szkolenia pozwalają wybrać optymalne style zarządzania i dostosować je do potrzeb konkretnej firmy. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Ich cele są znacznie szersze i obejmują:

  • wdrożenie dobrze znanych i skutecznych systemów analizy strategicznej, takich jak macierz BCG, analizę SWOT itd.,

  • analizę sytuacji na rynku, a także zachowań po stronie szeroko rozumianej konkurencji,

  • naukę wdrażania w życie określonej strategii,

  • zdolność do szacowania ryzyka w prowadzonej działalności gospodarczej,

  • zapoznanie z czynnikami wpływającymi na płynność finansową konkretnego przedsiębiorstwa,

  • naukę metod, dzięki którym manager może optymalnie zarządzać zespołem i przekazywać zadania.

Reasumując, nauka zarządzania zgodnie z przeanalizowaną wcześniej strategią to proces. Dzięki niemu można podejmować skuteczne działania, właściwie szacować ryzyko, a także stale się rozwijać.

Redakcja centrumtargowe.com.pl

W centrumtargowe.com.pl z pasją śledzimy świat biznesu, e-commerce i marketingu. Dzielimy się naszą wiedzą, by każdy mógł łatwo zrozumieć nawet najbardziej złożone zagadnienia. Chcemy, by nasi czytelnicy czuli się pewnie w dynamicznym świecie handlu i promocji.

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?