Strategie i techniki skutecznego coachingu zespołowego
Data publikacji 12 stycznia 2024Zarządzanie zespołem nie oznacza jedynie wydawania poleceń i weryfikowania efektów pracy. Nowoczesny lider nie jest już tylko strażnikiem targetu, ale kimś o większym znaczeniu – coachem, który powinien przyczynić się do efektywnego rozwoju zawodowego swoich pracowników.
Czym jest coaching zespołowy?
Przez coaching zespołowy rozumie się proces, w którym wybrana grupa osób (np. z jednego działu, komórki czy określona na podstawie innych kryteriów) otrzymuje wsparcie od wykwalifikowanego coacha, który pomaga wspomnianym osobom w rozwoju. Coaching to inaczej budowanie interaktywnego środowiska pełnego zaufania, w którym uczestnicy realizują określone cele, np. zdobywają nowe kompetencje miękkie lub twarde, poprawiają różnorodne aspekty funkcjonowania zespołu, wprowadzają innowacje czy aplikują na wyższe stanowiska w organizacji. Zadaniem coacha jest przekazanie odpowiednich narzędzi i podtrzymanie motywacji wszystkich uczestników, tak aby osiągnęli to, co zostało założone we wcześniej ustalonym czasie.
Coaching zespołowy w firmie – jak wygląda w praktyce?
Aby wprowadzić coaching zespołowy w firmie, niezbędne jest wcześniejsze precyzyjne określenie potrzeb danego zespołu. Rozwój należy w związku z tym traktować jak każdy inny projekt do realizacji – musi mieć swoich właścicieli (czyli odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych elementów) i być określony w czasie. Warto także, aby był mierzalny, dzięki czemu będzie można monitorować postępy. Zespół oczywiście musi uczestniczyć w tym procesie od samego początku, aby rozumiał, po co firma w ogóle sięga po coaching.
Extended DISC®, czyli jak zacząć
Coaching zespołowy nie może obyć się bez narzędzi, które ułatwią wyznaczanie celów czy pozwolą na lepsze zrozumienie dynamiki panującej w zespole. W tym celu warto skorzystać np. z Extended DISC®, narzędzia biznesowego, które opisuje różnorodne zachowania ludzkie, style komunikacji i naturalne predyspozycje. Poza tym raport z badania zawiera cenne informacje na temat czynników motywacyjnych, stresogennych oraz reakcji na nie. Jego ogromną zaletą jest to, iż członkowie zespołu potrzebują zaledwie kilkanaście minut, aby wypełnić kwestionariusz on-line. Dzięki temu coach szybko otrzymuje raport, który stanowi bazę do dalszych działań.
Raport pozwala coachowi zespołowemu wyznaczyć kierunek rozwoju dla całej grupy. Może okazać się, iż różnice w sposobie komunikowania się są tak duże, iż uniemożliwiają efektywną współpracę. W innym wypadku przyczynkiem do coachingu mogą być nieprawidłowo określone role w zespole, co powoduje frustrację czy brak satysfakcji zawodowej. Po analizie zespołowej coach może sięgnąć po konkretne metody, takie jak warsztaty rozwojowe, których celem będzie rozwiązywanie bieżących problemów w zespole. Ponadto coach może stosować takie rozwiązania jak koło wartości, arkusze celów, mapy zasobów i celów i wiele innych. Bez względu na to, jakie metody zostaną użyte, kluczowe jest dążenie do celu oraz przekazanie zespołowi odpowiedzialności za późniejsze decyzje.
Materiał zewnętrzny