Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś
Biznes Zarządzanie strategiczne

Zarządzanie strategiczne – jak uczyć go w nowoczesnym przedsiębiorstwie?

Data publikacji 1 lipca 2023


Kreowanie strategii firmy nie jest możliwe bez doświadczonych i wykwalifikowanych managerów. Jak pozyskać ich dla firmy? Osoby te można albo zatrudnić, albo… szkolić. Warto przemyśleć zwłaszcza tę drugą kwestię, gdyż tylko w ten sposób można realnie podnieść kwalifikacje osób decyzyjnych w przedsiębiorstwie.

Zarządzanie strategiczne – czym jest?

Firma jest jak organizm, który musi się rozwijać. Zarządzanie strategiczne ma na celu zdefiniowanie kierunków tego rozwoju. Dzięki temu zasoby, siły i zdolności poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa koncentrują się na tym, co najważniejsze, czyli na jego celach.

Niestety, wiele firm „padło ofiarą” błędnych założeń strategicznych. Część z nich wynikała z przeszacowania aktualnych możliwości, a część z niedostrzeżenia zmieniających się tendencji rynkowych.

Styl zarządzania a strategia firmy

W przedsiębiorstwie strategia jest definiowania również (a może przede wszystkim?) przez styl zarządzania. Dawniej kierunki rozwoju narzucał (zwykle) autorytarny styl działania, w którym osoby znajdujące się na najwyższych szczeblach podejmowały kluczowe i często niezrozumiałe decyzje, których nikt nie mógł kwestionować. Dziś styl zarządzania uległ całkowitemu przeobrażeniu. Osoby podejmujące decyzje coraz częściej:

  • dostrzegają potrzebę komunikacji z pracownikami,

  • budują zespół, a nie kierują nim odgórnie,

  • wykazują inicjatywę, ale nie zastępują swoich podwładnych.

Style zarządzania oparte na wspólnej odpowiedzialności za projekt są efektem zmian wdrażanych na szkoleniach. Jest to jeden z powodów, dla których warto je prowadzić.

Szkolenia z zakresu zarządzania strategicznego – cele i założenia

Szkolenia pozwalają wybrać optymalne style zarządzania i dostosować je do potrzeb konkretnej firmy. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Ich cele są znacznie szersze i obejmują:

  • wdrożenie dobrze znanych i skutecznych systemów analizy strategicznej, takich jak macierz BCG, analizę SWOT itd.,

  • analizę sytuacji na rynku, a także zachowań po stronie szeroko rozumianej konkurencji,

  • naukę wdrażania w życie określonej strategii,

  • zdolność do szacowania ryzyka w prowadzonej działalności gospodarczej,

  • zapoznanie z czynnikami wpływającymi na płynność finansową konkretnego przedsiębiorstwa,

  • naukę metod, dzięki którym manager może optymalnie zarządzać zespołem i przekazywać zadania.

Reasumując, nauka zarządzania zgodnie z przeanalizowaną wcześniej strategią to proces. Dzięki niemu można podejmować skuteczne działania, właściwie szacować ryzyko, a także stale się rozwijać.

5 błędów w procesie sprzedaży

Redakcja centrumtargowe.com.pl

"CentrumTargowe" to innowacyjna redakcja internetowa, która skupia się na tematach związanych z biznesem, marketingiem, sprzedażą oraz e-commerce. Jej działalność koncentruje się na dostarczaniu czytelnikom najnowszych trendów, praktycznych porad oraz analiz z obszaru handlu, marketingu internetowego oraz prowadzenia biznesu online. Zespół redakcyjny "CentrumTargowe" to eksperci z różnych dziedzin, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby wspierać czytelników w rozwijaniu skutecznych strategii biznesowych, zwiększaniu efektywności sprzedaży oraz budowaniu silnej obecności online. Celem redakcji jest nie tylko dostarczanie wartościowych treści, ale także inspiracja i wsparcie przedsiębiorców w osiąganiu sukcesów w dynamicznym świecie biznesu.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?