Zarządzanie strategiczne – jak uczyć go w nowoczesnym przedsiębiorstwie?
Data publikacji 1 lipca 2023
Kreowanie strategii firmy nie jest możliwe bez doświadczonych i wykwalifikowanych managerów. Jak pozyskać ich dla firmy? Osoby te można albo zatrudnić, albo… szkolić. Warto przemyśleć zwłaszcza tę drugą kwestię, gdyż tylko w ten sposób można realnie podnieść kwalifikacje osób decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Zarządzanie strategiczne – czym jest?
Firma jest jak organizm, który musi się rozwijać. Zarządzanie strategiczne ma na celu zdefiniowanie kierunków tego rozwoju. Dzięki temu zasoby, siły i zdolności poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa koncentrują się na tym, co najważniejsze, czyli na jego celach.
Niestety, wiele firm „padło ofiarą” błędnych założeń strategicznych. Część z nich wynikała z przeszacowania aktualnych możliwości, a część z niedostrzeżenia zmieniających się tendencji rynkowych.
Styl zarządzania a strategia firmy
W przedsiębiorstwie strategia jest definiowania również (a może przede wszystkim?) przez styl zarządzania. Dawniej kierunki rozwoju narzucał (zwykle) autorytarny styl działania, w którym osoby znajdujące się na najwyższych szczeblach podejmowały kluczowe i często niezrozumiałe decyzje, których nikt nie mógł kwestionować. Dziś styl zarządzania uległ całkowitemu przeobrażeniu. Osoby podejmujące decyzje coraz częściej:
-
dostrzegają potrzebę komunikacji z pracownikami,
-
budują zespół, a nie kierują nim odgórnie,
-
wykazują inicjatywę, ale nie zastępują swoich podwładnych.
Style zarządzania oparte na wspólnej odpowiedzialności za projekt są efektem zmian wdrażanych na szkoleniach. Jest to jeden z powodów, dla których warto je prowadzić.
Szkolenia z zakresu zarządzania strategicznego – cele i założenia
Szkolenia pozwalają wybrać optymalne style zarządzania i dostosować je do potrzeb konkretnej firmy. Na tym jednak ich rola się nie kończy. Ich cele są znacznie szersze i obejmują:
-
wdrożenie dobrze znanych i skutecznych systemów analizy strategicznej, takich jak macierz BCG, analizę SWOT itd.,
-
analizę sytuacji na rynku, a także zachowań po stronie szeroko rozumianej konkurencji,
-
naukę wdrażania w życie określonej strategii,
-
zdolność do szacowania ryzyka w prowadzonej działalności gospodarczej,
-
zapoznanie z czynnikami wpływającymi na płynność finansową konkretnego przedsiębiorstwa,
-
naukę metod, dzięki którym manager może optymalnie zarządzać zespołem i przekazywać zadania.
Reasumując, nauka zarządzania zgodnie z przeanalizowaną wcześniej strategią to proces. Dzięki niemu można podejmować skuteczne działania, właściwie szacować ryzyko, a także stale się rozwijać.